wtorek, 24 grudnia 2013

Marmolada z czerwonej kapusty - mój świąteczny zwyczaj

Ludzie pytają mnie, czy po ślubie coś się u nas zmieniło. Pomijając formalności, które pochłaniają mnóstwo czasu i pieniędzy (nie uwierzycie ile kosztuje zmiana nazwiska na dokumentach), to zmieniło się to, że ma się ochotę na tworzenie swoich własnych tradycji zwłaszcza podczas Świąt Bożego Narodzenia. 

My mam ich trochę. Wspólnie ubieramy choinkę zaraz po dniu Świętego Mikołaja. Pijemy przy tym grzane wino i słuchamy kolęd. Mój Mąż przystraja dla mnie naszą sypialnię w lampki gwiazdki, która nabiera fantastycznego nastroju, zwłaszcza wieczorem. Wieszamy nasze skarpety i przystrajamy drzwi. 

Ja w tym roku postanowiłam dodać do dań wigilijnych i bożonarodzeniowych mały dodatek, który zachwycił mnie podczas wizyty w Zakładce, a który idealnie będzie pasował do panierowanego karpia i królika w pierwszy dzień świąt - marmoladę z czerwonej kapusty. Tak, udało mi się wydobyć przepis od Szefa Rafała Targosza - za co bardzo dziękuję jego żonie Renacie! Metodą prób i błędów, uzyskałam efekt, który zamierzam przekazywać z pokolenia na pokolenie: Marmoladę z czerwonej kapusty Targoszów! 

Składniki:

1/2 małej główki czerwonej kapusty
- 4 czerwone cebule
- 1 duże jabłko (Champion)
- kawałek świeżego, posiekanego imbiru
- ok. 150-200 g cukru kryształu
- 1 łyżka miodu
- 1/2 łyżeczki mielonego cynamonu
- 1/2 laski wanilii
- 2-3 goździki
- 300-400 ml czerwonego, wytrawnego wina
- skórka z 1/2 pomarańczy
- 2 łyżeczki octu balsamicznego
- sól
- pieprz biały
- 50 g masła

Przygotowanie:

Kapustę poszatkować, cebulę czerwoną pokroić w piórka. 
Masło roztopić, dodać cebulę, przyprawić solą i pieprzem, zeszklić. Wlać wino i zagotować. Dodać czerwoną kapustę, obrane i pokrojone jabłko oraz wszystkie pozostałe składniki i przyprawy. Dusić powoli pod przykryciem. W razie potrzeby podlewać wodą. Pod koniec gotowania odkryć aby odparować i wyciągnąć skórkę z pomarańczy, wanilię oraz goździki.

Uwagi: 
  1. Cukier można całkowicie zastąpić miodem.
  2. Smak regulować cukrem, solą i pieprzem.
  3. Kapusta powinna mieć konsystencje marmolady, można ją też zmiksować na gładko.
  4. Aby zlikwidować ewentualną kwasowość wina należy je wcześniej zagotować i podpalić.
  5. Najlepiej smakuje dwa dni po przygotowaniu. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz